Przejdź do treści
A     A     A

Aktualności


2020-01-22

Hybrydowy, przegubowy Mercedes Citaro na testach w Lublinie

Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Lublinie testuje flagowy autobus Mercedesa. To hybrydowy Mercedes Citaro G, autobus wyprodukowany w 2019 r. Egzemplarz, który przyjechał do Lublina, był wcześniej testowany m.in. w Krakowie i Łodzi. W naszym mieście pojazd będzie jeździł do 18 lutego br.

W autobusie może podróżować jednocześnie 135 pasażerów (41 na miejscach siedzących i 94 na miejscach stojących). Pojazd ma 18 metrów długości, jest niskopodłogowy, w pełni klimatyzowany, wyposażony w monitoring i głosową zapowiedź przystanków. Autobus spełnia normę emisji spalin Euro 6.

Jak zapewnia producent, podstawowa zasada działania nowego modelu Citaro G Hybrid, jest bardzo prosta. Bardzo solidnie skonstruowany elektryczny silnik tarczowy zintegrowany jest pomiędzy silnikiem spalinowym, a automatyczną skrzynią biegów.

Ten dodatkowy silnik w trakcie wyhamowywania autobusu pełni funkcję generatora, przetwarzając energię pochodzącą z hamowania silnikiem w prąd - podczas hamowania i po zwolnieniu pedału gazu. Wytworzony prąd zostaje zmagazynowany w dwuwarstwowych kondensatorach, znanych powszechnie pod nazwą „superkondensatorów”. Bez technologii hybrydowej tak duża energia pozyskiwana w fazie rekuperacji byłaby tracona, zaś nowy Citaro G Hybrid wykorzystuje ją, przede wszystkim podczas ruszania autobusu. Silnik elektryczny wspomaga silnik diesla dodatkowym momentem obrotowym. Dzięki temu silnik spalinowy potrzebuje mniejszej mocy by ruszyć z miejsca, oszczędzając tym samym zużycie paliwa, wydłużając jednocześnie żywotność silnika.

Kolejnym czynnikiem przyczyniającym się do zwiększenia sprawności w nowym Citaro G Hybrid jest także montowany seryjnie nowy elektrohydrauliczny układ kierowniczy, który również pomaga zaoszczędzić paliwo.

W testowanym autobusie bardzo duży nacisk po raz kolejny postawiono na bezpieczeństwo. Udoskonalona konstrukcja nadwozia w jeszcze lepszym stopniu chroni pasażerów w razie uderzenia bocznego.

W autobusie tym został także zastosowany asystent kierowcy, system „Preventive Brake Assist”, wspomagający kierowcę, gdy zajdzie taka konieczność. Jest to zupełna nowość w segmencie autobusów miejskich. Jego zasada działania polega na tym, że w sytuacjach wyjątkowych, np. gdy na jezdni nagle pojawi się pieszy, system ostrzega o tym kierowcę oraz automatycznie inicjuje częściowe lub pełne hamowanie autobusu.

Kolejnym, innowacyjnym rozwiązaniem w zakresie poprawy bezpieczeństwa jest system „Sideguard Assist”, wspomagający kierowcę podczas skręcania. Zastosowanie dwóch czujników radarowych pozwala na monitorowanie przestrzeni po prawej stronie autobusu. Kierowca ostrzegany jest podczas manewru skręcania o możliwości wystąpienia kolizji z nadjeżdżającymi cyklistami, samochodami, poruszającymi się pieszymi, jak również przeszkodami stacjonarnymi.

 


 


 


  

 Fot: Marek Szadkowski

wstecz


W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Polityka prywatności. Więcej informacji.

Rozumiem