Przejdź do treści
A     A     A

Aktualności


2025-12-17

Lublin z nowymi trolejbusami

20 nowoczesnych, ekologicznych i zeroemisyjnych trolejbusów zasili tabor lubelskiej komunikacji miejskiej. 17 grudnia br. Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Lublinie podpisało umowę na dostawę pojazdów z firmą Solaris Bus & Coach. Zakup był możliwy dzięki unijnemu dofinansowaniu. 12-metrowe trolejbusy pomieszczą 80 pasażerów.

– Podpisanie umowy na zakup nowoczesnych trolejbusów to kolejny ważny etap rozwoju transportu publicznego w Lublinie. Konsekwentnie inwestujemy w ekologiczne rozwiązania, które podnoszą komfort podróży mieszkańców, zwiększają niezawodność komunikacji miejskiej i realnie wpływają na jakość życia w mieście. To również realizacja celu, jakim jest czyste i przyjazne miasto – mówi Tomasz Fulara, Zastępca Prezydenta Miasta Lublin ds. Inwestycji i Rozwoju.

1 października br. miejska spółka MPK Lublin rozstrzygnęła przetarg na zakup 20 trolejbusów. 12-metrowe pojazdy dostarczy do Lublina Solaris Bus & Coach, który za dostawę dwudziestu trolejbusów zaproponował kwotę 68 830 800 zł brutto. W postępowaniu wpłynęły dwie oferty, ale najkorzystniejszą złożyła Spółka Solaris Bus & Coach.

– To kolejny krok w kierunku odnowy taboru. Tym razem podpisujemy umowę na dostawę dwudziestu trolejbusów o standardowej długości 12 metrów, z wszelkimi udogodnieniami dla pasażerów. Trolejbusy zawsze były, są i będą obecne na ulicach Lublina. To nasza wizytówka, a zakup nowych pojazdów, pozwala zwiększać komfort pasażerów – mówi Prezes Zarządu MPK Lublin, Bogdan Kołciuk.

Nowe trolejbusy będą niskopodłogowe i przystosowane do przewozu osób z niepełnosprawnościami, wyposażone w tzw. dodatkowy napęd, klimatyzację, monitoring, głosową zapowiedź przystanków, biletomaty oraz bramki do zliczania pasażerów. W nowych pojazdach pojawią się również rozwiązania znacznie ułatwiające przewóz roweru. Trolejbusy pomieszczą 80 pasażerów, w tym 29 na miejscach siedzących. Trolejbusy będą także wyposażone w najnowsze systemy bezpieczeństwa zgodne z General Safety Regulation 2 (GSR2), których celem jest zwiększenie ochrony wszystkich uczestników ruchu drogowego. W zakres tych rozwiązań wchodzi m.in. system wykrywania rowerzystów znajdujących się w martwych polach (BSIS) oraz system informowania przy ruszaniu, który monitoruje obecność pieszych i rowerzystów przed pojazdem i ostrzega o nich kierowcę (MOIS). Dostawy wszystkich trolejbusów zostaną zakończone w pierwszym kwartale 2027 roku.

– Lublin należy dziś do grona liderów elektromobilności w Polsce, a my jesteśmy dumni, że nasze pojazdy realnie wspierają ten rozwój. Nasza współpraca z MPK Lublin to już niemal trzy dekady wspólnego rozwoju i ponad 120 dostarczonych pojazdów bezemisyjnych. Kontrakt na 20 trolejbusów Trollino 12 to kolejny krok w budowaniu jednej z najbardziej zaawansowanych sieci elektromobilnych w Polsce. Trolejbusy, obok autobusów elektrycznych i wodorowych, są jedną z dróg do zrównoważonej i ekologicznej mobilności w miastach – a Solaris oferuje wszystkie te rozwiązania, wspierając transformację transportu publicznego w Europie – powiedziała Agata Stańda, Prezes Zarządu Solaris Bus & Coach Sp. z o.o.

Zakup trolejbusów jest możliwy dzięki unijnemu dofinansowaniu z Programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027 w ramach działania „Niskoemisyjny transport miejski”. Kwota dofinansowania zakupu 20 trolejbusów wynosi 47 600 000 zł.

Lublin od ponad 72 lat stawia na zielony transport. Pierwszy trolejbus wyjechał na ulice miasta 21 lipca 1953 roku. Inwestycje w autobusy elektryczne, hybrydowe, wodorowe oraz trolejbusy sprawiają, że nasze miasto już dziś spełnia 40% próg udziału pojazdów zeroemisyjnych w całej flocie, a dzięki środkom zewnętrznym, miejski przewoźnik MPK Lublin ma aktualnie zakontraktowane dostawy 29 autobusów hybrydowych typu plug-in oraz 20 trolejbusów. Łącznie do Lublina trafi 49 pojazdów, a po finalizacji dostaw udział pojazdów zeroemisyjnych wzrośnie i wyniesie ponad 41%. Tym samym planowane działania wpisują się w proekologiczną politykę miasta, zgodną z kierunkiem wyznaczonym przez przepisy o elektromobilności, które od 2026 r. ograniczą możliwość zakupu autobusów innych niż zeroemisyjne przez miasta powyżej 100 tys. mieszkańców.

Obecnie w taborze lubelskiego MPK jest 99 trolejbusów (w tym 57 sztuk 12-metrowych i 42 sztuki 18-metrowych). Średni wiek taboru trolejbusowego wynosi 9 lat. Lublin jest jednym z trzech miast w Polsce, gdzie jeżdżą trolejbusy.

 

wstecz


W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Polityka prywatności. Więcej informacji.

Rozumiem