Przejdź do treści
A     A     A

Aktualności


2021-10-05

Autobusy elektryczne od 7 października br. będę wozić pasażerów

Od 7 października br. rozpoczynamy wdrożenie systemu autobusów elektrycznych do przewozów pasażerskich. Rozpoczniemy od testowania autobusów na liniach szczytowych, aby potwierdzić sprawność pojazdów oraz infrastruktury do ładowania pojazdów.

Rozpoczniemy od linii nr: 7, 14, 32, 40, 45, 55 i przez czwartek i piątek autobusy będą testowane na tych liniach. Następnie, od soboty 9 października br., jeden pojazd wyjedzie na linię nr 44. Od poniedziałku wszystkie kursy linii nr 29 zostaną wykonane pojazdami elektrycznymi (w dni powszednie).

W dalszym ciągu będziemy prowadzić testy na liniach szczytowych, przygotowując tabor oraz infrastrukturę do elektryfikacji kolejnych linii.

Autobusy Solaris Urbino 12 electric wyposażone są w baterie Solaris High Power o pojemności 116 kWh, przystosowane do częstego i szybkiego ładowania. Zmagazynowana w nich energia napędzać będzie silnik trakcyjny o mocy 160 kW. Proces kilkuminutowego uzupełniania baterii nastąpi poprzez zamontowany na dachu pantograf, z kolei w nocy ładowanie nastąpi poprzez złącze plug-in na terenie zajezdni. Na dachu znajdą się także panele fotowoltaiczne pozwalające optymalizować zużycie energii przez różne systemy autobusu. Pojazdy mają 12 m długości, wyposażone są w monitoring i klimatyzację oraz przystosowane do przewozu osób z niepełnosprawnościami.

Inwestycje w autobusy elektryczne i trolejbusy sprawiają, że Lublin już dziś spełnia 30% próg udziału pojazdów zeroemisyjnych w całej flocie, będąc w ścisłej czołówce systemów elektromobilnych w Polsce, a nawet w Europie. Dla porównania w skali Polski, ustawa o elektromobilności nakazuje spełnienie tego progu do 2028 r.

Już w 2015 r. Lublin dołączył do grona polskich miast, w których eksploatowane są autobusy elektryczne. Od czerwca 2015 r. pasażerowie komunikacji miejskiej korzystają z linii obsługiwanych elektrycznym autobusem Ekovolt. Pojazd to efekt współpracy spółki Ursus z Miejskim Przedsiębiorstwem Komunikacyjnym Sp. z o.o. oraz Politechniką Lubelską w ramach Konsorcjum – Autobus Elektryczny. Zasilanie elektrycznego silnika zapewniają litowo-żelazowo-fosforowe baterie. URSUS Ekovolt stał się bazą do badań przygotowawczych dla systemu autobusu elektrycznego.

Bieżący rok to dla Lublina ważny moment. Do naszego miasta trafiła pierwsza partia autobusów elektrycznych, która w czwartek rozpocznie obsługę liniową. Po finalizacji wszystkich dotychczasowych kontraktów na zakup autobusów elektrycznych z firmą Solaris, lubelska flota będzie liczyć ich 39, w tym 7 autobusów przegubowych.

wstecz


W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Polityka prywatności. Więcej informacji.

Rozumiem