- O Firmie
- Zakres działalności
- MISJA
- Polityka jakości i środowiska
- Władze
- Kontakt
- Przewodnik ochrony danych
- Zasady cyberhigieny
- Deklaracja dostępności






Aktualności
2025-04-29
MPK Lublin podpisało umowę na dostawę 20 autobusów wodorowych
Będą niskopodłogowe, klimatyzowane, wyposażone w biletomaty, bramki do zliczania pasażerów i monitoring, a na jednym tankowaniu przejadą minimum 300 km. 29 kwietnia br. Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Lublinie podpisało umowę ze spółką ARTHUR BUS na dostawę 20 autobusów wodorowych. Pojazdy zostaną dostarczone do Lublina najpóźniej do końca marca 2026 roku. Zakup autobusów jest możliwy dzięki 100% dofinansowaniu z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
– Rozwój technologii, wzrost świadomości ekologicznej oraz wsparcie finansowe z budżetu państwa i Unii Europejskiej sprzyjają przyspieszeniu transformacji transportu miejskiego. Zakup autobusów jest możliwy dzięki całkowitemu dofinansowaniu z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. To ogromne wsparcie dla naszej miejskiej spółki i możliwość zmian. Przyszłość komunikacji miejskiej oparta jest na technologii wodorowej, bo łączy w sobie ekologię i użyteczność. Chcemy być w czołówce miast w Polsce, w których autobusy zasilane wodorem będą obsługiwały linie komunikacji miejskiej – mówi Krzysztof Żuk, Prezydent Miasta Lublin.
Pojazdy o długości 12 metrów będą niskopodłogowe i przystosowane do przewozu osób z niepełnosprawnościami. Pomieszczą w sumie 70 pasażerów, w tym 27 na miejscach siedzących. Długość trasy pokonywanej przez autobus po zatankowaniu wodoru do pełna, pomiędzy kolejnymi tankowaniami, to minimum 300 km. Ponadto autobusy będą wyposażone w monitoring, głosową zapowiedź przystanków, tzw. ciepłe guziki oraz system do zliczania pasażerów, a także automaty do sprzedaży biletów. Do tego będą w pełni klimatyzowane i wyposażone w porty USB. Nowe autobusy wodorowe przyjadą do Lublina najpóźniej do 31 marca 2026 roku.
– Nowe autobusy wodorowe znacznie odnowią tabor lubelskiego MPK. Za rok po Lublinie będą jeździć 24 pojazdy zasilane wodorem. Naszymi działaniami wpisujemy się w niskoemisyjną politykę transportową Lublina, ukierunkowaną na elektromobilność. Dajemy mieszkańcom komfortowe, ekologiczne i ciche autobusy, które emitują jedynie parę wodną – mówi Bogdan Kołciuk, Prezes Zarządu MPK Lublin Sp. z o.o.
Autobus wodorowy wytwarza prąd na bieżąco z zatankowanego wodoru przy użyciu ogniwa paliwowego. Posiada własną „mini elektrownię”. Fizycznie wodór ze zbiornika łączy się z tlenem pobieranym z powietrza i wytwarzana jest energia elektryczna zasilająca silnik. Nie ma żadnego procesu spalania – w wyniku połączenia wodoru z tlenem w ogniwie paliwowym, autobus emituje z rury wydechowej jedynie parę wodną i wodę.
– Nasze autobusy są w pełni ekologiczne i mają dwie kluczowe zalety: podczas jazdy nie emitują żadnych trujących substancji do atmosfery oraz są bardzo energooszczędne. Ponadto wyposażone są w najnowsze systemy bezpieczeństwa wspomagające pracę kierowcy, takie jak: detekcja pieszych i rowerzystów będących w martwym polu, system detekcji zmęczenia kierowcy, rozpoznawanie znaków czy kontrola ciśnienia i temperatury w każdej z opon. Dzięki naszym autobusom chcemy dać miastom możliwość bezemisyjnego i cichego transportu, a jednocześnie aktywnie rozwijać zrównoważoną mobilność – mówi Rafał Słomka, Dyrektor Techniczny, Członek Zarządu ARTHUR BUS Sp. z o.o.
Z końcem grudnia 2024 r. MPK Lublin rozstrzygnęło postępowanie na zakup 20 autobusów wodorowych. W przetargu wpłynęły trzy oferty, ale to ta złożona przez spółkę ARTHUR BUS była najkorzystniejsza pod względem przyjętych w specyfikacji warunków zamówienia kryteriów oceny ofert. Spółka za dostawę 20 „wodorowców” zaproponowała kwotę blisko 64 mln zł brutto.
Zakup autobusów wodorowych jest możliwy dzięki 100% dofinansowaniu z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej z Programu „Zielony Transport Publiczny”. To fundusze pochodzące z Krajowego Planu Odbudowy.
Lublin od lat rozwija zrównoważoną, ekologiczną komunikację oraz inwestuje w nowoczesny tabor, dzięki temu już dziś spełnia 40% próg udziału pojazdów zeroemisyjnych w całej flocie, będąc w ścisłej czołówce systemów elektromobilnych w Polsce. Dla porównania ustawa o elektromobilności nakazuje spełnienie 30% progu do 2028 roku.
Obecnie w Lublinie jeżdżą 4 autobusy wodorowe. To 12-metrowy Solaris Hydrogen, który kupiła Gmina Lublin oraz 3 autobusy marki ARTHUR, zakupione przez Miasto Świdnik i dedykowane do obsługi linii podmiejskich 5 oraz 35. W Lublinie działa też zewnętrzna stacja tankowania wodoru przy ul. Plewińskiego w sąsiedztwie zajezdni MPK Lublin. To tu obecnie tankowane są autobusy wodorowe.
Lublin ma w planach zakup kolejnych autobusów niskoemisyjnych. MPK rozstrzygnęło postępowanie na zakup 20 autobusów hybrydowych o długości 18 metrów z Programu Fundusze Europejskie dla Lubelskiego 2021-2027, a na kolejne 9 przegubowych „hybryd” złożono już wniosek o dofinansowanie. Podpisano również umowę na wsparcie finansowe projektu „Zrównoważona mobilność miejska - rozwój niskoemisyjnego transportu publicznego w Lublinie”, w ramach którego przewidziany jest zakup 20 trolejbusów z dodatkowym napędem oraz rozbudowa zajezdni przy ul. Głuskiej na potrzeby bazy dla trolejbusów o napędzie alternatywnym.
Kolejnym dużym projektem związanym z rozwojem transportu publicznego jest „Rozwój zintegrowanego systemu transportu publicznego na terenie miasta Lublin”. Obejmuje on swoim zakresem przebudowę oraz modernizację infrastruktury na potrzeby transportu miejskiego oraz komplementarnych form mobilności i obejmuje m.in. zakup bezemisyjnego taboru – 15 autobusów elektrycznych o długości 18 m. Projekt będzie finansowany ze środków programu Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej 2021-2027 w wysokości 45 mln euro.
Fot. UM Lublin.
wstecz
- Komunikaty
- Dodatkowe kursy komunikacji miejskiej po meczu na Motor Lublin Arena w dniu 18 maja br.
- Utrudnienia w kursowaniu linii nr 55 w Świdniku od 14 maja br.
- Prace drogowe przy zatokach przystankowych w dniach 12-13 maja br.



- Aktualności
- MPK Lublin podpisało umowę na dostawę 20 autobusów wodorowych
- Dzięki unijnemu dofinansowaniu w Lublinie pojawią się nowe trolejbusy, rozbudowana zostanie także zajezdnia przy ul. Głuskiej


- ABC Pasażera
- Opłaty przewozowe
- Prawa i obowiązki przewoźnika/pasażera
- Uprawnienia do przejazdów bezpłatnych i ulgowych
- Rodzaje i zasady korzystania z biletów
- Bilet Elektroniczny
- Obsługa interesantów
- Sprzedaż biletów
- Polityka prywatności
Informacje
o kursowaniu pojazdów
tel. (81) 525-32-46




