Aktualności
2013-09-01
Od 1 września obowiązują przystanki „na żądanie”
Zarząd Transportu Miejskiego w Lublinie informuje, że w związku z zakończonymi konsultacjami w sprawie wprowadzenia przystanków „na żądanie”, status ten otrzymało w sumie 125 przystanków komunikacji miejskiej. Nowe zasady korzystania z nich zaczęły obowiązywać od 1 września br.
W okresie prowadzonych konsultacji nt. proponowanej koncepcji wprowadzenia przystanków „na żądanie” do ZTM w Lublinie wpłynęło 40 wniosków. Zdecydowana większość nadesłanej korespondencji pozytywnie odnosiła się do przedstawionego rozwiązania. Część z nadesłanych opinii zawierała również sugestie objęcia statusem „na żądanie” znacznie większej ilości przystanków. Wśród propozycji nadesłanych przez pasażerów znalazły się m.in. przystanki Stolarska 01 i 02, Szwedzka 01 i 02, Targ pod Zamkiem 01 i 02, Dolna 3 Maja 01, Ortopedia 02, Hala Mosir 01, Witosa Felicity 01 i 02, Lubomelska 01, PTHW 01 i 02, Ceramiczna 02, Kawia 01 i 02 czy Tyszowiecka 01. Pojawiły się również głosy aby przystanki „na żądanie” obowiązywały dla linii nocnych lub wszystkie przystanki w godzinach wieczornych były przystankami warunkowymi. Propozycje te zostały zweryfikowane z wynikami badań w zakresie liczby zatrzymań pojazdów na przystankach. Tym samym lista przystanków „na żądanie” została uzupełniona o następujące lokalizacje:
AL. UNII LUBELSKIEJ - Stolarska 01
AL. UNII LUBELSKIEJ - Stolarska 02
AL. SMORAWIŃSKIEGO - Szwedzka 01
AL. SMORAWIŃSKIEGO - Szwedzka 02
PLISZCZYŃSKA - Lipeckiego 01
PLISZCZYŃSKA - Lipeckiego 02
PLISZCZYŃSKA - Łysakowska 01
PLISZCZYŃSKA - Łysakowska 02
PLISZCZYŃSKA - Rudnik PKP 01
PLISZCZYŃSKA - Rudnik PKP 02
Jednocześnie, z uwagi na uwarunkowania techniczne programu do tworzenia tabliczek rozkładowych i brak w chwili obecnej możliwości oznakowanie skrótem „NŻ” rozkładów jazdy dla pojedynczych przystanków, z proponowanej przez nas listy zostały usunięte poniższe lokalizacje:
TURYSTYCZNA - Turystyczna 01
TURYSTYCZNA - Turystyczna 02
GRYGOWEJ - Pancerniaków 02
ŻEGLARSKA - Żeglarska 01
ŻEGLARSKA - Żeglarska 04
MOTYCZ – Motycz-chłodnia 04
MOTYCZ - Motycz-hotel 04
Status „na żądanie” otrzymały całe zespoły przystankowe, tj. przystanki „tam i z powrotem”, zlokalizowane z reguły naprzeciwko siebie - łącznie 125 przystanków. Status przystanków „na żądanie” otrzymały głównie przystanki zlokalizowane poza terenem Gminy Lublin. Tym samym liniami komunikacyjnymi, na których będą obowiązywać przystanki „na żądanie” będą głównie linie podmiejskie: 2, 3, 4, 8, 22, 73, 75, 78, 85, 703 natomiast na odcinkach miejskich pojedyncze przystanki „na żądanie” obejmą m.in. linie nr: 7, 9, 10, 12, 14, 16, 18, 20, 28 czy 50. Status „na żądanie” otrzymały przystanki, na których ok. 50% lub więcej zatrzymań autobusów następuje bez wymiany pasażerów. Lista tych przystanków została opracowana na podstawie badań potoków pasażerskich z 2010 i 2012 r.
Przystanek „na żądanie” inaczej nazywany warunkowym to przystanek, na którym zatrzymanie i obsługa w celu dokonania wymiany pasażerskiej odbywa się na życzenie pasażera i po zasygnalizowaniu przez pasażera takiej potrzeby. Jeżeli chcemy wysiąść na przystanku na żądanie, to musimy o tym poinformować kierowcę. Uprzedzamy go o zamiarze opuszczenia pojazdu poprzez naciśnięcie odpowiednio oznakowanego przycisku znajdującego się w pobliżu drzwi lub informujemy słownie kierowcę. Komunikacja jest również ważna podczas wsiadania na przystanku „na żądanie”. Tutaj sygnałem dla kierowcy jest wyraźne i zdecydowane podniesienie ręki w momencie zbliżania się pojazdu do przystanku lub zajęcie miejsca w pobliżu krawędzi przystanku w bezpiecznej od niej odległości. W celu uniknięcia sytuacji, w której autobus nie zatrzyma się z powodu braku sygnału od pasażera oczekującego na przystanku kierowca będzie miał obowiązek zatrzymać się w przypadku, gdy na przystanku oczekuje potencjalny pasażer. Tym samym osoby niepełnosprawne ruchowo, osoby niewidome i niedowidzące będą traktowane w sposób szczególny. Aby ułatwić im korzystanie z autobusu wystarczy, by oczekiwały na przystanku w miejscu widocznym dla kierowcy. Prowadzący pojazd, widząc taką osobę, będzie musiał się zatrzymać.
Przystanki „na żądanie” ustanowione zostały we wszystkich większych miastach polskich oraz stolicach europejskich. Wprowadzenie tego typu przystanków wiąże się z wymiernymi korzyściami dla funkcjonowania komunikacji miejskiej. Przede wszystkim zwiększy się prędkość komunikacyjna poprzez wyeliminowanie zatrzymań bez wymiany pasażerów na mało uczęszczanych przystankach. Ponadto skróceniu ulegnie czas przejazdu oraz w konkretnych przypadkach zmniejszą się opóźnienia. Jednocześnie biorąc pod uwagę fakt, że największe spalanie występuje podczas ruszania autobusu, nastąpi również oszczędność w zużyciu paliwa.
Wszystkie przystanki „na żądanie” zostały odpowiednio oznaczone i wyróżnione. Pasażer znajdzie o nich informację w wielu różnych miejscach - wewnątrz pojazdów (na klasycznej lub elektronicznej tablicy bocznej, podczas zapowiedzi głosowej), na przystankach (na naklejce z nazwą przystanku i w rozkładach jazdy) oraz na rozkładach zamieszczonych w Internecie. Plakaty informujące o zasadach korzystania z przystanków warunkowych zostały umieszczone w pojazdach i na przystankach. Szczegółowe zasady korzystania z przystanków „na żądanie”, dotyczące zarówno pasażera jak i kierowcy, dostępne są także na stronie internetowej ZTM.
LISTA PRZYSTANKÓW "NA ŻĄDANIE" WAŻNA OD 1 WRZEŚNIA
wstecz- Komunikaty
- Zmiana trasy linii nr 35 od 2 grudnia br.
- Dodatkowe kursy komunikacji miejskiej po meczu Motoru Lublin na Arenie Lublin w dniu 2 grudnia br.
- Zmiana odjazdu linii nr 24 od 18 listopada br.
- Aktualności
- MAXymalne Mikołajki w komunikacji miejskiej
- Mikołajki z komunikacją miejską
- Zmiany w lubelskiej Strefie Płatnego Parkowania
- ABC Pasażera
- Opłaty przewozowe
- Prawa i obowiązki przewoźnika/pasażera
- Uprawnienia do przejazdów bezpłatnych i ulgowych
- Rodzaje i zasady korzystania z biletów
- Bilet Elektroniczny
- Obsługa interesantów
- Sprzedaż biletów
- Polityka prywatności
Informacje
o kursowaniu pojazdów
tel. (81) 525-32-46